Помпане с азот

Помпането на гуми с азот нашумя в България през последните 5-6 години и все повече ще се говори за него.

Важно е да знате, че помпането на гуми с азот не е ново – използва се от много години при гумите на състезателни коли и мотори, самолетни гуми и при гумите на пътностроителни и минни машини. Самолетната и космическите индустрии ползват азот, т.к. той запазва налягането на гумата при температурни промени и натоварване, също намалява окислението на гумените съединения. При автомобилните и мотоциклетни състезания се практува помпане с азот поради по-ниската влажност на азота от сгъстения въздух – в зависимост от влажността на въздуха налягането в гумите може да се промени драстично по време на състезания. При огромни машини също е предпочитано помпане с азот, за да се предотврати самозапалване на гумите, честа причина за което са големите натоварвания съчетани с дебели протектори.

Googyear, Michelin & Bridgestone одобряват ползването на азот при помпане на гуми.

 

Какво се случва?

Когато гумите на напомпани с въздух, той постепенно преминава през каучука на гумата, напр. при гумите на камионите, загубите през стените на гумите могат да достигнат и до 2 атмосфери на месец. Преминаването на кислород през гумата е причина за по-бърза корозия на метални елементи намиращи на близо – напр. алуминиеви и стоманени джанти. Загубите на кислород с времето се увеличават, т.к. вътрешността на гумата бива постепенно „разяждана“ от кислорода.

 

Защо помпането с азот е по-предпочитано?

Също както кислорода и азотът преминава през каучука на гумата. Преминаването, обаче е по-бавно – докато при помпането с въздух загубите при камиони могат да достигнат до 2 атмосфери за месец, за да бъдат достигнати същите загуби при гуми напомпани с азот трябва да минат 6 месеца. Азотът не предизвиква корозия и ръжда и не „съсипва“ каучука на гумата. Ползите от помпане на гумите с азот са:

 

  • по-малка загуба на налягане;
  • намалена корозия на джантите;
  • по-дълъг живот на гумата;
  • по-нисък разход на гориво.